Friday, May 20, 2011

Filem Malaysia

Laporan dari radio menyatakan filem Kongsi telah berjaya mengutip sebanyak RM6.5 juta dan satu lagi filem genre hantu Momok, kalau tak salah saya hanya mengutip setengah juta. Kalau dilihat dari sudut genre, filem hantu memang mendapat empat dikalangan penonton namun dengan kehadiram Sam dalam Konsi telah berjaya menarik minat penonton untuk menontonnya. Sekiranya diletak pelakon lain mungkin agak kurang hasil kutipannya.
Di sini ianya menampakkan trend siapa pelakon dalam sesebuah filem itu merupakan satu faktor utama dan penting dalam pembuatan filem. Walau sebaik mana filem itu dihasilkan, tanpa watak seseorang itu, filem itu tidak akan muncul atau memberi signifikan dalam kenaikan jualan tiket. Kita masih menunggu filem Pasir salak yang terbantut penggambarannya. Bukan jalan cerita atau siapa pengarahnya yang akan menjamin kelarisannya tapi pendokong watak dalamnya amat penting dalam muningkatkan hasil jualan tiket sesuatu filem itu.
Kita amat berharap dalam memartabatkan filem kita semua elemen-elemen baik kini dikekal atau kebanyakan elemen-elemen yang kurang isinya pertambahkan lagi dengan elemen kebudayaan dan sosio ekonomi baik drp
golongan tua mahupun muda, kaya mahupun miskin. Namun pastikan walaupun ianya satu proses pengajaran kepad penonton ianya haruslah dilakukan dengan melihat statistik filem mengikut mood penonton. Namun kepuasan tidaklah dapat dihamburkan pada semua ,cuma jika ada yang terlalu bodoh lakonan atau lawaknya kita cubalah sorok-sorokkan agar tidak malu di kemudian hari!.

0 ulasan:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grocery Coupons