Monday, November 15, 2010

Bertuahnya Malaysia

Alamak...bila sampai di Manila hari tu, agak menarik juga, terkeluar sekejap dari tanggapan awal imej Manila di mata I. Banyak rupanya shopping complexes around Manila and one of the biggest is S.M Mall. Ramai juga orang..berpusu-pusu dalam shopping Mall. So, as usual I ingat nak follow my routine, buying Hard Rock t.shirt. After tanya sana sini dapat maklumat ada 2, satu di Rochas dan satu di Makati. So wedecided to go to makati, coz dengar cerita orang Makati ni happeninglah..macam Bukit Bintang.
It took about 1 hour to reach Makati from our hotel, Manila Pavillion. Jammed jangan ceritalah, dengan Jeepneynya, motor bawa orang tu etc. Sampai sana lagi hebat! Ada Greenbelt 1 to 5 kalau tak silap..hebat..besar betul..macam bukan di Manila. The different yang I nampak, muka orang yang shopping kat area Makati ni ala-ala Spanish sikit..kat area we all stay tu memang muka Filipino. My conclusion, Makati betul-betul tempat shopping for rich people..muka semua pun cerah-cerah je..
Okay, yang I nak kata bertuahnya Malaysia ialah, Manila waktu malam..sedihnya..ramai yang tidur di kaki lima kedai, siap baby berapa bulan pun ada..sian betul..ingatkan anak kita kat rumah berselimut, tilam tebal dan empuk, ada aircond lagi..jatuh air mata juga I bila tengok especially yang sebaya dengan anak I..masih tak tidur even it was already 1 a.m masih main-main dengan anak-anak lain yang I rasa sure tak da parent..how they survive? Itu yang jadi tandatanya I, so I pun hulurlah duit shilling yang ada dalam pocket.. tak sampai hati betul..but my freind told me, in Manila itself, 21 million people! Malaysia yang besar ni baru 25 mil. ni manila saja dah ramai tu..ingat juga time I di Jakarta dan Jogja.. same scenario. So, even in Malaysia kita juga ada gelandangan macam ni tapi..taklah seteruk Manila ni..at least Kementerian Kebajikan kita bawah YB Sharizat adalah juga buat kerja even ada yang terlepas pandang. It's our responsible juga to let know jabatan-jabatan ni if there a case macam ni.. So, kalau siapa yang rasa tak untung duduk di Malaysia ni , just take a flight and do visit some countries like Indonesia and Philippines, no doubt you will thanks to god you were born in Malaysia. Kadang-kadang kita kenalah bersyukur dan admit, malaysia is the best. Even I travel dah dekat semua tempat..stayed in Japan for several years, Malaysia is still the best..maybe because of nasi kandaq, roti canai and laksa kut... Apa-apa pun jagalah negara kita, satu Malaysia kita ni dengan sebaik-baiknya dan bersungguh-sungguhnya..Amin.

0 ulasan:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grocery Coupons